Vitaminen: wat, wanneer en welke?

Vitaminen zijn voor iedereen zeer belangrijk. Zonder dit hebben we geen gezond leven en kunnen we zelfs depressief worden. Er zijn veel verschillende soorten vitaminen. Ik ga er vandaag een aantal bespreken om jou de precieze werkingen bij te brengen.

Vitamine B is op te delen in veel verschillende soorten vitaminen. Vroeger waren mensen ervan overtuigd dat er maar één soort bestond, maar dit bleek niet waar te zijn. De verschillende soorten B vitaminen zijn afhankelijk van elkaar. B1 verbrandt je koolhydraten. Je lichaam krijgt hierdoor nieuwe energie en speelt een rol bij de geleiding van je zenuwprikkels. Als je kampt met een tekort van vitamine B1, kan je last krijgen van depressiviteit, een gebrek aan eetlust en vermoeidheid. Het komt voor in groente, fruit, vlees graan en melk. B2 zorgt voor een correcte spijsvertering. Het houdt ook je haar en huid gezond. Het komt voor in melk, groente, vlees en fruit. Een tekort aan vitamine B2 is zeldzaam. B3 is een behulpzame stof. Het zorgt ervoor dat je lichaam energie kan halen uit vet, eiwitten en suikers. Het speelt ook een rol bij de correcte werking van je zenuwstelsel en een gezonde huid. Het zit in noten, graan, groente en fruit, vlees en vis.

Vitamine B5 zit in bijna elke voeding. Hiervan kan je echt nooit een tekort aan krijgen. Het zorgt ervoor dat je lichaam koolhydraten, vetten en eiwitten kan afbreken. Ook stimuleert dit het aanmaken van antistresshormonen en stoffen die van belang zijn voor je afweersysteem. B6 is niet te missen in je spijsvertering en je weerstand. Het helpt bij de aanmaak van rode bloedcellen en is onmisbaar in je zenuwstelsel en een balans in je geslachtshormonen. Huidproblemen, lage weerstand en bloedarmoede zijn symptomen van een tekort aan B6.

In het volgende artikel ga ik in op vitamine en topvitamins.

Voor meer info : http://www.topvitamins.nl/

Tags: