Een bedrijfsincident? Zo pak je het aan

Oef! Een incident in een bedrijf. Dat wil je natuurlijk niet. Hoe groter de organisatie is waarin je werkt, hoe groter de kans dat je er ooit eens mee te maken krijgt. Dan kun je het beste maar goed voorbereid zijn. Voorkomen is beter dan genezen en daardoor kun je het beste de volgende handelingen doorlopen. In deze blog leggen we je graag uit wat je het beste kunt doen.

RI&E en ongevallen registratie

Met een RI&E – Risico-inventarisatie en evaluatie systeem kun je met een goed plan van aanpak veel risico beperken. Hierin wordt duidelijk aangegeven wat de eventuele risico’s zijn waarop je een actieplan kunt maken. Hierbij is de prioritering met de kans van hoe vaak een ongeval voor zou komen in berekend. Maar ook het risico van een ongeval is inbegrepen. Door het gebruiken van PBM (persoonlijke beschermingsmiddelen), een EHBO-er in dienst en een BHV’er kun je de eerste risico’s al inperken. Mocht er toch een ongeval plaatsvinden, is de registratie erg belangrijk. Hieruit kun je een goede lering trekken. Elk incident of bijna incident moet uiteindelijk geregistreerd staan in een zorgvuldig systeem. In beginsel zal dit vaak een Excel bestand zijn, maar bij grotere organisaties is een digitale RI&E en een dynamische RI&E wel gewenst. Een organisatie kan zodoende grip vatten op alle situaties. Vaak is er wel een systeem aangekocht, maar is deze niet in gebruik. Hierdoor worden registraties niet bijgehouden. Enkele redenen kunnen tijd zijn maar ook de verwachtte complexiteit om een registratie te doen. Dit laatste valt doorgaans in de praktijk altijd erg mee.

Altijd melden

Het is belangrijk om altijd na te gaan waarom een ongeluk niet is gemeld of waarom er geen registratie is geweest. Dit kan natuurlijk aan het soort ongeval liggen, maar er zijn ook andere redenen te bedenken. Soms durven medewerkers een ongeval niet te melden of wordt het incident niet als een ongeval gezien. Wanneer je dit weet, weet je ook hoe je hierop moet reageren. Door gesprekken te hebben met medewerkers en andere leidinggevenden kun je bepaalde motieven achterhalen. 

Aanvullende bedrijfsrisico’s bij een incident

Naast een financieel risico door een kapotte machine en een medewerker die er langdurig uit kan liggen zijn er ook nog andere bijkomende risico’s. Je kunt bijvoorbeeld ook last hebben van een imagoschade wanneer er bepaalde informatie in de media komt. Op lange termijn kan dit schadelijker zijn. Maar ook juridische consequenties kunnen een rol spelen. Maar bovenal wil je natuurlijk dat de medewerkers geen gevaar lopen.

 

Voor meer info : https://www.raatwerk.nl/digitale-rie/

Tags: