WAT IS MARKETING EN HOE ZET JE HET IN?

 

WAT IS MARKETING EN HOE ZET JE HET IN? 

Marketing is een breed begrip. Wikipedia zegt het volgende hierover:
“Marketing heeft traditioneel betrekking op alle activiteiten die een bedrijf uitvoert om de verkoop van producten of diensten te bevorderen.” Het maakt niet uit of je nu een sportschool of een tandartspraktijk hebt, als jouw onderneming hulp kan gebruiken om weer op de kaart te komen, dan kun je een marketingbureau inschakelen zoals Marketingbureau Kicker Rotterdam.

Marketing en sales worden vaak in één adem genoemd,  maar het betekent zeker niet hetzelfde. Marketing en sales zijn complementair aan elkaar, ze zijn dus nauw verbonden. Maar soms verloopt de samenwerking tussen beiden niet altijd even goed. Dit komt mede doordat het verschillende disciplines zijn en vaak in een eigen silo opereren en eigen belangen nastreven. De visie van de een is soms niet in het belang van de ander.  

DE SAMENHANG VAN MARKETING EN COMMUNICATIE

Wanneer marketing en sales niet op elkaar zijn afgestemd, dan communiceert het bedrijf onduidelijk naar de klant waardoor je potentiele klanten misloopt en dus omzet. Omdat communicatie de sleutel is tot een succesvol product, is het soms noodzakelijk om de hulp te zoeken van professionals in de business van marketing en communicatie. Daarom is het vinden van een marketing- of communicatiebureau die diensten aanbiedt op het gebied van mens- en proces zijde van de organisatie een goede stap.  Zo’n marketingbureau is gespecialiseerd in het opzetten van marketing- en communicatieplannen. Hierbij wordt het belang van een integrale aanpak wat betreft de marketing en communicatie duidelijk. 

MARKETING ALS CAMPAGNESTRATEGIE

Wanneer de marketing-en sales neuzen weer dezelfde kant op wijzen, dan kun je op strategische wijze werken aan het doel om jouw bedrijf, merk, product of dienst te promoten. Het identificeren van de juiste kanalen is afhankelijk van het doel (of doelen) dat je wilt bereiken. Je zult dus eerst je doelgroep(en) moeten identificeren. Dit kun je doen op basis van geïntegreerde analytics tools op je websites. Zo kun je groepen consumenten vinden die vergelijkbare interesses vertonen die en deze groep met specifieke relevante communicatiestrategie benaderen. Zo komen deze potentiele klanten in aanraking met jouw merk of product. 

Want of je nu een campagne inzet om gericht een potentiele doelgroep aan te spreken, of je wil je sales bij bestaande klanten boosten, je zult je communicatie en kanalen daarop aan moeten passen. Communicatie creëert een relatie tussen consument en product. Voor een succesvol product is het daarom essentieel om te zorgen voor een relevante en heldere boodschap!