Een logo is een ander woord voor beeldmerk. Een logo is een grafische uiting die met een bedrijfs- of productnaam geassocieerd wordt. Het woord ‘logo is afgeleid van het Griekse woord “λογος” dat kan worden vertaald als ‘woord’. Een bedrijfslogo kan bestaan uit een woordmerk, een kleine afbeelding, lettermerk, monogram, embleem, zegel, mascotte dat symbool staat voor een woord of combinatie van worden of uit een combinatie van woorden of uit een combinatie van een aantal van deze dingen. Een monogram is een symbool opgebouwd uit twee of meer letters en/of andere grafische symbolen, om zodoende bijvoorbeeld een bedrijfslogo of herkenbare symbool te maken. Een embleem is een kleine afbeelding met daarbij een korte kernachtige spreuk. Een symbool is een kenmerk voor het bedrijf hieraan kan je het bedrijf herkennen. Een voorbeeld van een beeldmerk is bijvoorbeeld het merk Puma hun hebben ook daadwerkelijk als logo een poema gebruikt. Voorbeelden van een woordmerk zijn de logo’s van Hema, Esprit en Honig. Een voorbeeld van een beeldmerk/vignet zijn het logo van de NS en van de NMBS. Een voorbeeld van lettermerk zijn de logo’s van Peek & Coppenburd, de Friesland Bank en de NOS. Een voorbeeld van een monogram zijn de logo’s van Alberth Heijn en de V&D. Een voorbeeld van een embleem zijn de logo’s van veel voetbalclubs, Philips en Alfa Romeo. Voorbeelden van een zegelmerk zijn de logo’s van de C&A, Douwe Egberts, Koopmans Meelfabrieken. Voorbeelden van een mascotte als logo is van de ING een leeuw en van Lacoste een krokodil. Een Vignet is een abstract teken dat pas na associatie met het merk herkend kan worden als merkteken, zoals de drie strepen van Adidas. Het Kleurgebruik bij deze varianten is erg belangrijk en ook de vormentaal en lettertypes. Vaak worden die onderdelen in combinatie gebruikt waardoor de losse termen door elkaar gebruikt worden, wat verwarring schept over de juiste terminologie. Een schrijver van een boek heeft automatisch auteursrecht op zijn werk. In de Benelux kunnen merkhouders een monopolie verkrijgen op hun werk, op voorwaarde dat het merk in het Benelux-merkenregister is ingeschreven. Een logo wordt sowieso door het auteursrecht beschermd, maar kan daarnaast ook als geregistreerd beeldmerk beschermd zijn door het merkenrecht. Ook een slagzin kan worden beschermd door het merkenrecht en door het auteursrecht. De merkenwetgeving verschilt overigens van de overige industriële eigendomswetten, omdat de bescherming van het merk oneindig kan worden vernieuwd. De overige beschermingsregelingen voor intellectueel eigendom hebben een tijdslimiet. |
Voor meer info : http://www.dwcprint.nl |
